23 juli, 2009

2.5 Quattrovox aansluiten op uw specifieke wensen

Nadat uw Quattrovox is aangesloten op het ISDN-netwerk, kunt u
zelf op basis van uw persoonlijke situatie bepalen hoe u meerdere
toestellen op de Quattrovox kunt aansluiten.
Aan de hand van een drietal praktijksituaties wordt uitgelegd hoe de
Quattrovox in verschillende situaties optimaal ingezet kan worden.

Deze praktijksituaties zijn het studentenhuis, het bedrijf/gezin en de
thuiswerker. Dit gebeurt per praktijksituatie aan de hand van de volgende
stappen:
1 Bepalen hoe uw telefoonnetwerk moet worden opgebouwd aan
de hand van uw specifieke situatie. Bepaal waar u in huis of in
uw bedrijf toestellen wilt gebruiken en op welke wijze u de
gesprekskosten op de nota wilt splitsen.
2 Toewijzen van verschillende poorten en nummers aan de juiste
personen en/of toepassingen.
3 Aanleggen van de bekabeling door uw huis of bedrijf en het
aansluiten van toestellen op verschillende poorten.
Bij de voorbeelden van de 3 praktijksituaties wordt ervan uitgaan
dat u de volgende 4 nummers heeft gekregen: 111 11 11, 222 22 22,
333 33 33 en 444 44 44.

Praktijksituatie 1: het studentenhuis
1 Situatie: U woont met 3 mensen in één huis en u hebt alle vier
een aparte kamer. U wilt dat alle bewoners een eigen uniek
nummer krijgen. U heeft geen behoefte aan een gemeenschappelijk
nummer.
2 Poorten en nummers toewijzen aan gebruikers: De Quattrovox
kunt u het beste zo programmeren dat elke huisgenoot een
aparte poort krijgt (zie tabel 1). Op deze manier garandeert u
dat iedereen een uniek nummer krijgt.


Op de nota van KPN Telecom worden per nummer, dus per
poort, de gesprekskosten voor uitgaand bellen vermeld.

3 Bekabeling aanleggen: Om de toestellen van de huisgenoten
aan te sluiten, zal vanaf poort 1 een kabel naar kamer 1 getrokken
moeten worden. Op kamer 1 plaatst u een telefoonstopcontact,
waarop de toestellen aangesloten kunnen worden.
Hetzelfde doet u van poort 2 naar kamer 2 etc.

Praktijksituatie 2: het bedrijf/het gezin
2 Situatie: U werkt/woont met meerdere mensen in één kantoor/
huis. U wilt één gemeenschappelijk nummer waarop iedereen
gebeld kan worden. Dit nummer kunt u dan aan gemeenschappelijke
collega’s, vrienden of familieleden geven. U wilt echter
ook per collega of bewoner een apart nummer. Bijvoorbeeld
omdat u de kosten van het telefoneren per afdeling op de nota
gespecificeerd wilt hebben of omdat de bewoners niet alleen
gezamenlijke vrienden hebben, maar ook afzonderlijke.
3 Poorten en nummers toewijzen aan gebruikers: Op poort 1 programmeert
u het algemene nummer als eerste. Op de andere
poorten programmeert u op de eerste plaats de individuele
nummers en op de tweede plaats het algemene nummer (zie
tabel 2).



Iedere gebruiker is daardoor ook apart bereikbaar: als iemand
van buiten het nummer 444 44 44 belt, zullen alleen de toestellen
van persoon 4 overgaan. Bovendien is per gebruiker (dus per
poort) een indicatie van de kosten beschikbaar. Als persoon 2
vanaf poort 2 naar buiten belt, zullen de kosten van dit gesprek
op de nota verschijnen onder nummer 222 22 22. De kosten
worden namelijk toegewezen aan het nummer dat op de eerste
positie is geprogrammeerd. Daarnaast zijn alle gebruikers op
het hoofdnummer 111 11 11 bereikbaar: als iemand 111 11 11
belt, zullen alle toestellen overgaan.

3 Bekabeling aanleggen: Om de toestellen van de medewerkers of
gezinsleden aan te sluiten, zal vanaf poort 1 een kabel naar kantoor/
kamer 1 getrokken moeten worden. Op kantoor/kamer 1
plaatst u een telefoonstopcontact, waarop de toestellen aangesloten
kunnen worden. Hetzelfde doet u van poort 2 naar kantoor/
kamer 2 etc.

Praktijksituatie 3: de thuiswerker
3 Situatie: U woont en werkt in hetzelfde gebouw. U wilt minstens
drie nummers hebben: uw persoonlijke nummer in de woonkamer
en de slaapkamer, uw zakelijk nummer op uw kantoor en
een derde nummer als apart faxnummer voor de fax (zakelijk
gebruik) die ook op het kantoor staat. De kosten van uw zakelijk
en uw persoonlijk verkeer wilt u gescheiden op uw nota terug
zien.
2 Poorten en nummers toewijzen aan gebruikers: U wilt in zowel de
slaapkamer als de woonkamer minstens één toestel plaatsen.
Beide toestellen moeten hetzelfde nummer krijgen. U kunt één
poort toewijzen aan de slaapkamer en één poort aan de woonkamer.
Op beide poorten programmeert u hetzelfde nummer.
Uw zakelijk toestel en uw zakelijke fax sluit u aan op verschillende
poorten (poort 3 en 4). Op poort 3 respectievelijk 4 programmeert
u nummer 222 22 22 respectievelijk 333 33 33. Door uw
fax en telefoon op verschillende poorten aan te sluiten en ze
verschillende nummers te geven, voorkomt u dat uw faxapparaat
een telefoongesprek aanneemt (zie tabel 3).



Als u gebeld wordt op nummer 111 11 11 zullen de toestellen in
de woon- en slaapkamer overgaan.
Als u belt, respectievelijk faxt vanaf uw kantoor, zullen de kosten
op de nota verschijnen onder nummer 222 22 22, respectievelijk

333 33 33. Op die manier weet u voor welk bedrag u zakelijk
hebt gebeld en gefaxt.
3 Bekabeling aanleggen: Om de toestellen in de woonkamer aan
te sluiten, trekt u vanaf poort 1 een kabel naar de woonkamer.
In de woonkamer plaatst u dan een telefoonstopcontact, waarop
u toestellen kunt aansluiten. Hetzelfde doet u van poort 2
naar de slaapkamer. Vervolgens legt u een kabel aan van poort 3
naar de telefoon in het kantoor, maar ook een kabel van poort 4
naar het kantoor. In het kantoor legt u minimaal twee stopcontacten
aan: één voor de telefoon en één voor de fax.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten